Tuesday, November 30, 2010

budak garang

hazeem dulu ada jugak org label as degil.
to me he was not stubborn but hard headed --- ada beza ke? bg aku of cos berbeza. sebab hazeem still dgr kata if you reason out with him. bila tak paham tu yang dia buat hal. and tak dinafikan, as a small child, dia ada time yg likes to throw tantrum.and bila aku compare dia ngan anak2 org lain, aku rasa hazeem ni ada beza dia.

and now it shows, bila dia senang disuruh buat housechores. well, sometimes he complains but lepas tu dia buat. ada time dia malas sgt, i let him off the hook.

hazeem, tolong tgk adik jap...
wpun tgk nya 5-10 min, lepas tu dia lupa tugasan dia :-)

hazeem, tolong amikkan tisu
kena jugak panggil 2-3 kali, lepas tu dia bingkas bangun amik tisu.

hazeem, kemas toys ni
ini part payah skit tapi setelah digertak skrg dia dah paham (kalau tak kemas semua yg bersepah ni mama bg kat budak2 lain yg pandai kemas mainan)

hazeem, bagi toys tu kat harith. kesian dia nangis...
dengan hati berat terpaksa dia kasi kat adik dia, tp muka ada satu macam la.

hazeem, go to sleep
ini arahan yg paling susaaaaaah nak execute
hazeem tak leh tutup mata la
hazeem rasa mcm susah la
mama bising la
harith kacau hazeem la
hazeem sakit perut nak berak
etc etc etc....



itu cerita hazeem.
yang garang tu sapa?

ha... pakcik kecik lagi sorg tu sangat garang.
ini lagi hard headed. lagi obvious that he has a mind of his own.

bila nak susu, dia akan ajak gi dapur (sambil menarik tangan aku ke dapur), then bila di dapur, jari2 kecik tu akan pin point bekas susu (indicating sila la amik susu tu masuk botol), then dia akan point ke thermos air panas, lepas tu ke balang air masak suam. lepas tu dia suruh goncang.
senang je kan? senang...

tapi cuba la kalau aku punya action, termiss satu step or terlajak satu step daripada arahan jarinya tu, maka mengamuk la member. seraya menjerit2 dan meneran kemarahan. sampai la aku reverse balik ke step yg dia suruh time tu.

haaa.... tu dia.

lepas tu, dia ni dlm mind ada je benda yg dia nak buat, IN HIS OWN WAY. dah la tak pandai cakap lagi... tapi suka memberi arahan2 yang aku tak paham. lepas tu, perang dunia la! ---hahahhah!!!

apa2 pun, harith dia pandai berpolitik. bila dia nak apa2 dia akan buat suara manja dan memanggil, 'ammmaaa....' sambil mata dikedip2kan (politik gitu...)

dan dia suka bersalam bila baru berjumpa sesapa sahaja.
dia pun ingat sebelum makan kena baca doa. sebab kami pun selalu lupa, cukup takat bismillah (kuikuikui...)

itu la anak2 aku. dua-dua pak lawak, yg bukan2 lawaknya kadang2...

also, yg selalu memeningkan kepala. bukan sebab nakal yg extreme, tapi kdg2 aku n hubby yg expect too much from them. kdg2 sebab nak meet org lain nya expectations. which is wrong. as long as anak kita behave, let them be themselves. kdg2 org nya expectation is too much for kids to handle.

so, i love them both. and another boy coming up. ntah apa la kerenah yg lagi satu ni. eheheh... hope as smart and as wonderful as his older brothers :-)

4 comments:

sya amran said...

haha..itu kecik, manyak garang wooo..suka jeling sama orang jugaaa..hahahaha harith harith..hopefuli, baby ni..x bekeng laa..huhu

ja amran said...

amiiiinnnnn...

Syahida said...

Ja, 3 boys in a row?? gud luck to u...hehe *kalau aku, makin kering la jawabnya ;p

ja amran said...

ehehhe... tu la pasal. blong cukup gumbira. tapi yg berkejar karang aku gak... dia kena la tahan telinga dengar rintihan dan bebelan aku nanti. huhuuhu...