Saturday, December 18, 2010

nak apa sebenarnya?

pagi tadi aku baca blog member yg bercerita tentang perasaan dia bila ada classmate kami yg baru grad phD.

aku pun nak share perasaan. perasaan yang selalu gak aku rasa tapi sentiasa di-rational-kan oleh pakcik dan makcik ku.

bukan semua org boleh faham hakikat bila a wife is not working, esp bila sekeliling kita semua org bekerja. and bukan semua org boleh faham yang rezeki tu bukan terletak pada terms bekerja makan gaji sahaja. rezeki tu hak Allah dan masing2 ada rezeki masing2, cuma tinggal kita je yg nak kena cari. dan tak semestinya rezeki tu dtg daripada makan gaji.

dan life achievement tu pulak tak semestinya datang dalam bentuk academic sahaja. bukan semua org ada peluang sambung belajar sampai phD dan sebagainya. so, when a person achieved only certain stage of academic level, doesnt mean org tu tak pandai. mebi ada yg pandai and mebi ada yg could perform even more --- tapi keadaan tidak mengizinkan.

macam kes aku, aku admit bila dtg rasa low self esteem tu kdg2 nak je ku tinggalkan apa yg aku buat skrg and sambung belajar ke... kerja balik ke... atleast gaji sentiasa ada. and aku pun bukan a bad student, and masa kerja pun not bad jugak. tapi...priority aku skrg is anak2. sbb aku belajar from sekeliling. and aku percaya for anak2 aku takleh invest just $$ tapi time and effort.

dont get me wrong, working moms are excellent people. and i respect those who could balance their life well. tapi aku tak boleh --- mebi saikologi aku dah off becos of bad experiences.

and priority pun penting. and apa2 hal pun if kita buat ikhlas, insyaallah ada  balasannya. mebi bukan sekrg.... mebi later...

and aku ingat lepas aku grad degree dulu, ada skit frenly argument between parents aku (which normally buat aku tersepit) --- :D

my mom "ja lepas ni sambung la master, baru gaji kencang..." --- aku malas nak layan sebenarnya sebb course aku tak affect apa2 if aku ada master. if nak gaji lebih aku kena amik professional course.

then my dad menyampuk "ja nak paper qualification lebih ke.... duit lebih?" hahahahah!!!

aku belum berani menjawab dan jawapan normal aku is aku menyingai je.

then bapak aku tambah lagi "bukan semua kerja penting kan paper qualification. lgpun budak tu baru dpt kerja, bagi la masa skit..."

it was true masa tu aku baru got hired to a company yg susah nak amik melayu kerja apatah lagi melayu bertudung, but rezki aku, aku dapat.

yang sebenarnya aku tak mo kerje apa yang aku buat dulu. aku nak jadi arkitekkkkk.... tapi orang tak kasik.

pastu kenapa sekarang aku jadi malas nak buat apa2???
aku give up in achievement ke? ke dah penat achieve something yg orang nak and bukan aku nak? ke memang ak dah malas???

apa aku nak sebenarnya?
aku pun dah lost.....

apa2 pun, congrats kepada kawan ku yg baru dapat phd...!!! balik jgn lupo belanjo den cendol :D

2 comments:

Syahida said...

mekJa, mintak cendol je ke? demand lebeh2 sket pun takpe...pakcik kayo dah si chikun tu..haha

ja amran said...

kita tunggu dia sampai je klia kita pow dia reramai ---hahah....!!