Tuesday, April 5, 2011

kisah isteri

sekarang ni macam2 kisah isteri aku dengar. dulu kurang lak, ke mungkin sebab dulu most stories simpan masing2 or sebab takde medium utk berkongsi cerita bersama org2 luar? mungkin....

kalau dulu, in a marriage, byk yg buat perangai were men. biasa la, bila dah diberi 'kuasa' tu selalu nya ramai yg alpa, ramai yang suka take advantage.

tapi nowadays, aku dengar banyak lak cerita si isteri yang buat perangai.

kenapa?
aku pun tak pasti. mungkin sebab isteri rasa dia lagi byk harta or lagi berduit dari suami?
mungkin dia rasa dia lagi ber-education tinggi from suami?
ke sebab dia rasa pangkat kat ofis lagi hebat dari suami?
or maybe sebab dia rasa takde benda kat laki dia yang dia boleh respect?

tak aku nafikan, kadang2 suami lak duk kasi muka kat isteri. sometimes sayang kan wife sampai terlupa dia sebenarnya bukan menatang minyak yang penuh tapi minyak tu dah tercurah2 tumpah kat atas kepala sendiri. mungkin....

and aku tak nafikan, byk jugak wife yang berusaha keras utk taat pada suami. cuma kadang2 dlm dunia sekarang ni macam2 bentuk stress ada ---so, kesabaran untuk taat tu slalu nya tinggal cikiiiiit je ehehhe

maka jadi la episod2 meroyan (macam selalu terjadi kat aku --- yang tetiba melalak sorg2 la.... syahdu yg bukan2)

and aku notice, byk gak suami yang skrg ni penyabar. cuba memahami isteri ni stress. so, ada yang tolong kemas rumah, basuh kain, basuh pinggan mangkuk, jaga anak. walaupun tak sempurna (dan lepas tu ramai gak wife yang akan buat balik apa laki dia dah buat ehehhe) tapi atleast usaha nak membantu tu ada. macam laki aku, bercita2 nak tolong jaga anak and kasik can aku qada tido aku, end up aku takleh tido gak sebab bila aku jenguk bebudak ni, yang tido nya laki aku and budak2 bebas memporak perandakan rumah HAAHHAH!!!

tapi dia cuba. and aku sangat2 appreciate habit laki aku part tu.

tapi jangan aku mengada2 --- silap haribulan tangan pun boleh naik. tapi belum pernah aku kena la. nasiiib... mebi sebab aku dah lama tak mengada2 kot... hehehhe

eh, itu cerita aku as a wife. aku nak cerita pasal orang2 lain hahahah


ada aku pernah terbaca, ustaz ni cakap la, ada isteri ni komplen kat husband dia, 'bang, kalau dikira usaha saya ni, jaga anak, jaga rumah pastu nak layan abang lagi, abang kasik saya RM2k sebulan pun tak cukup' (aku lupa la exact words ustaz tu)

then ustaz tu komen la, bukan dia taknak backing wife tu, dan bukan niat dia nak side kepada suami yang kurang tahap appresiasi pada wife dia. tapi bila seseorang isteri ni dah letak harga camtu, maknanya...

1. dia ni dah jadi tahap maid --- sebab maid je yg dibayar bila jaga anak, kemas rumah.
2. dah jatuh pulak ke taraf pelacur --- sebab pelacur je yang mintak bayaran lepas memuaskan nafsu lelaki.

so, mana kita letak status kita? yg sebenarnya ustaz tu cakap, apa2 kita buat utk family, biar la ikhlas. kerana sayangkan family, priority kat suami dan anak2. suami pun biar la ingat jasa2 wife tu, jgn buat cam org gaji, belasah cukup2 dia sorg je buat keje2 rumah. dah penat kemas rumah, nak belasah lak belah malam (apa kes???) pastu komen lak tak kemas la, busuk la, tak cantik la ---- wtf***

tapi, kita as perempuan, byk2 bersabar.apa2 pun balik kepada ajaran agama.

ada duit byk? ada pangkat besar? ada education?
those mean nothing kalau allah tarik balik segala nikmat tu suatu hari nanti. balasan allah tu tetap ada. so berbuat baik sentiasa, insyaallah ada balasannya.

bukan aku sekadar bercakap, tapi aku pun dah selalu tgk, kalau isteri byk bersabar and berkorban, org tu aku tgk murah rezeki. ntah kenapa. tapi itu yg aku nampak.

ini contoh isteri tak sedar diri, menggunakan suami utk jadi cameraman sebab dia nak bergambar ssgt ngan imam muda aran ni eheheh....


nape aku bercerita pasal benda ni hari ni?
sebab aku terbaca satu komen pasal jimmy shanley... nak tau kenapa? baco la sendiri aih... mak nak mandikan anak nak gi sekolah :)


Masih lagi rasa terbit sayang dihati lelakinya, Jimmy seboleh mungkin mahu isterinya itu kembali mengikut ajaran agama.

"Saya tak kejam, saya boleh tutup mata dan boleh maafkan dia.Cuma dia perlu ingat walau sekaya, secantik atau sebijak mana pun seseorang isteri itu, suami tetap adalah keutamaan. Itu perintah Allah bukan saya. Kalau suami perompak sekali pun, selagi dia tidak suruh melakukan dosa-dosa besar, suami harus dituruti," katanya yang ditemui semasa menghadiri prosiding sebutan kes nusyuz terhadap Nursuhaila, di Mahkamah Rendah Syariah, Shah Alam, semalam.

lebih2 cerita baca kat sini....

3 comments:

Syahida said...

kesian la kat jimmy shanley tu...ntah apa lah salah dia...harap2 wife dia tu dapat la berfikir secara waras, kalau dia kena pukul ka, dera ka, jimmy tu curang ka, aku rasa leh la accept lagi...ini cam takde sbb kukuh...* dah ala2 komen wartawan hiburan lak aku ni..haha..can cin chiow beb!

ja amran said...

aku pun baru tau citer hari ni. tu pun still blur....
tp, apa2 pun balik kepada ajaran islam, both laki bini. usaha takat boleh.

Gazza said...

best entry ko ni... mmg dalam maksudnye....
semoga kite sentiasa ingat mengingati antara satu same lain... sentiasa terbuka hati utk menjadi insan yg lebeh baik...
harap2 segala ape yg ko citer tu.. dapat dijadikan pengajaran kepada kita semua... insyaAllah...