Thursday, July 15, 2010

resam manusia

tadi aku tgk discovery channel. dan aku men-discover ada jail uptodate with latest technologies. cell cantik and new but all the inmates are being monitored under closed very closed CCTV. ini cerita kat america, kansas rasanya.

so, wpun the cells are new, tapi pen-jail2 dalam tu tak suka and feel very stress sebab all their moves are monitored.
jadi, ramai la antara mereka, mostly yg sangat2 degil, memberi komen yg pihak penjara ni menganiaya mereka. nak menyusahkan hidup mereka. layan mereka macam nazi. tak bagi mereka kebebasan. terlalu mengongkong. dan byk lagi la...

apa yang aku kagum --- firstly, diorg ni kat dalam jail. and of course, we know they committed a crime so end up in the cells. apa? tujuan jail ni recreation ke? if inmates behave, kalau x silap aku diorg akan dilepaskan cepat. and apa nak dimarahkan sgt dengan kamera2 dalam cells and other places... if ko tak buat salah (masa dlm jail), i believe pegawai2 tu tak de nak naya kan diorg. and since everything is recorded, less possibility of corruption among officers.

secondly, ko dah buat salah...own up to it! ini lah dinamakan dah buat salah tapi tak mengaku pastu nak buat org lain nampak salah macam la dia yg kena naya. ini kes kalu, if terlepas kat dunia, lagi besar la kepala mereka2 ni. tapi lupa ke, yg paling ultimate is akhirat. (eh... diorg ni bukan muslim...tp kita yg islam ni??? jgn lupa ya)

aku terbaca dlm satu buku ni, if org buat salah kat kita, baik la kita doa supaya mereka dibukakan hati diberi petunjuk supaya Allah bg pengajaran yg sepatutnya. if kita maki hamun, doa mulut kita ni (as org teraniaya) selalunya menjadik. so lagi ramai la yg bakal kena naya. bila dunia nak aman? kan?

aku mengambil iktibar, wpun payah, aku doakan supaya sesapa ada wat naya kat aku or family aku, semoga Allah saja membalas 'jasa' mereka dan semoga Allah membuka hati mereka seluas2nya.amin...


err...aku ada tak wat naya kat sesapa? kat lipas mebi ada kot... nauzubillah (eheheh....)

No comments: