Tuesday, November 10, 2009

she - whom i used to call friend

suddenly i remember somebody whom i used to call 'friend'

...

the thot of her and her family, esp her beloved hubby (so she called) really frustrate my day...
we used to be close and she used to be a good friend

what happen? something stupid - stupid on my part for trusting a friend so much.

let this entry be pengajaran untuk semua orang. i dont want to buka pekong of the mentioned ones, but blogspot ni kan tempat luahan perasaan...

i knew her YEARS ago
and we went thru a lot, well bila dah jadik kejadian TU, hati aku mula2 sakit, lepas tu aku sedih...sebab aku tak expect out of all the people - dia yang buat aku gitu.

aku pinjamkan dia, and laki dia duit - and it is a lot (atleast for me, sebab aku tak berduit skrg ni). stupid enuf, aku percayakan kawan aku bagi je cenggitu without any black & white. now, dah berbulan2 dia tak bayar, and diorg siap ugut aku lagi - if aku wat kecoh kat orang lain pasal hutang diorg, maka nya aku takkan nampak lagi dah duit aku tu...!

adooohai, aku ni pun ada maruah. aku ada tahap sabar gak. aku duk buat bising pun kat sapa, kat kakak dia gak sebab nya sms aku dia tak jawab, call tak angkat, email tak balas.

tau lak dia marah.

pastu laki dia lak sms aku, kutuk aku bagai. eh eh... ingat aku tak de buah kutukan aku?? aku selama ni duk simpan je... bini dia duk print resume kat kedai aku, aku tak mintak duit. duk print guna printer laser aku, print sample flyers dia, aku tak mintak duit. byk lagi la diorg duk guna facility kat kedai aku dulu, tapi aku tak berkira sgt sbb dia kawan aku (dulu!). bila laki dia ungkit yg bukan2, siap mengugut aku lagi, aku bagi la semua yg aku duk kononnya nak halalkan dulu.

dia duk ungkit aku dulu byr gaji bini dia lambat. helo? bini ko jugak agree cenggitu, tapi lambat aku pun aku setelkan dalam bulan tu gak. dia bising, dia ngan bini dia terpaksa ikut peel aku pegi sana sini hal kedai... helo? bukan itu ke sebab aku bayar gaji bini ko??? bini ko keje balik awal almost hari2 ada aku bising? bini ko patut carik customers tapi most of the time duk ber internet, ada aku bising? takde. sekrg aku bising. sebab ko tu yang tak tau malu. never sedar diri ko tu kat mana!

ok, ikut kan hati, i wish i could just mention names here....

err... nak ke tak? nak ke tak?

pengajarannya,
bila bagi loan kepada kawan2, tak kira rapat camne pun, please buat black n white. if nak hantar boncer pun atleast ada proof.

god knows what they have been telling friends and families about this. god knows what actually happen to them. but the pain they have been causing (others) have made them 'closer'...

entry aku ni mungkin akan menaikkan amarah mike2 yg kaki marah tu. tapi aki buat entry ni utk pengajaran. kira ok la aku tak tebar nama kat sini...

as for me, aku still nak duit aku. if diorg tak nak bayar, biar la tuhan balas, sebab org berhutang ni susah... lebih2 lagi if pemiutang tak halal kan... almaklum la kita sesama islam ni...

whatever it is, if possible aku tak nak berhubungan with them, cos aku malas. and aku tau, diorg pun dah malas.duit leh masuk akaun, tq.



moga ini jadi pengajaran kita semua.

7 comments:

Cik Buya said...

kak ja.. sabar ek, bio la kawan kak ja tu taknak bayar pun dwet kak ja tu nanti ada masa allah balas balik perbuatan dia tu. kak ja takyah dah kawan ngan orang camtu lagi. wat sakit jiwa je. kalau diikutkan citer, ibu buya tu dah ramai pinjam dia duit, masa nak pinjam sanggup datang rumah hari-hari. bagi janji2 manis bila dah bagi pinjam langsung tak nampak batang idung. lagi la tu sedara mara plak tu.. ibu slalu la pesan, jgn sesekali nak pinjam duit kat orang, kalau terpaksa pun jgn lupa2 nak baya balik. iish.. teruknya manusia.. (T-T)

ja amran said...

kja memula marah. kengkadang ada lagi marah tu tapi sebab dulu baik sgt ngan dia, so ada times yg sedih bila benda ni jadik camni. taktau apasal dia buat gitu.

tu la, pengajaran utk kita gak, pinjam duit or barang orang, kdg2 kita rasa takpe kot tak payah byr or pulangkan... tapi kita tak sedar mebi org tu susah sebab benda kecik yg kita pinjam hak org, dah susah kan org tu.

.cheq. said...

menda paling takut dan sentiasa diingatkan oleh hubby aku.. "jangan berhutang".. reasons?
1) rezeki x berkat
2) hidup x aman
3) mati susah
4) kat akhirat lagi susah

tp apa masalahnya skang?? dah berhutang, byr aje lahh kan?.. apa yg emosi ke, x puas ati ke.. jgn la kaitkan ngan utang.. iskh, iskh.. ingat 1 aje lah weii.. duit tu kasik kuarga mkn.. NAUZUBILLAH!!!! kesan aniaya org ni kita x tahu.. sanggup ke idop sentiasa menjadi sumpah seranah org?

ja amran said...

itu la hal nya cheq, dlm dunia ni boleh dikatakan semua org berhutang, tapi kawan aku ni buat macam aku lak yg berhutang ngan dia. tu yg gue hot je...

lelama aku sedih gak aa sebab dia ni kawan aku, skrg aku tak anggap kawan dah and hasil duit tu aku mmg tak halalkan - tapi aku still nak dia byr, of course...!

Zureen Awang said...

alo..tu la pasal cheq n ja..kekadang org ni,pandai tunding satu jari kat org lain..masalah nyer,yg 4 jari lagi tu point kat sapa..diri sendiri..

kalu emosi tak brtempat,n ikut kepala batu sendiri nak buat camne..

ego nyer hal,tolak halal haram..susah oo mcm tuh..

tp ja,pengajaran perlu ada,insyaallah ,ada rezki lain..aku paham bukan ko nak bukak aib org,tp sebagai pengajaran kepada org lain..jgn lalai..

.cheq. said...

aku ada utang ko zureen! hahaha.. duit eumora lagi rm390.. aku catit woooooo.. utang ni kena byr.. barulah bertambah rahmat & rejeki.. dan hidup dlm keadaan aman damai tanpa kerisauan.. nanti aku cimb sbb sabun tu ada lagi sekotak laaaaaaa blom jual.. hahahahahahahaha..

ja amran said...

cheq, utang sesama ko n aku ada tak??? eheheh...

aku tau aku ada utang la senza ngan kawan aku sorang ehehe (beb,nnt aku jumpa ko ek..)