Wednesday, March 2, 2011

school bullies

yes.

aku pasti ada yang dah terbaca status aku kat FB hari ni.

semalam, seperti biasa, aku tolong hazeem buat homework, tiba2 dia mengadu...

hazeem: ma, tadi ada budak jahat. dia tolak hazeem.
me: ye ke? kenapa dia tolak hazeem? hazeem kacau dia ke?
hazeem: takde pun! hazeem dengan kawan2 hazeem nak masuk kelas. dia datang lepas tu tolak hazeem. lepas tu dia sepak kat bird hazeem!

I WAS SHOCKED!

me: KENAPA DIA SEPAK KAT SITU? lepas tu hazeem buat apa???

hazeem agak terpinga2 gak masa tu, i think he was trying to control his emotion, aku pun was trying hard takmo rasa emo. tiba2 laki aku lak menyampuk...

hubby: sapa kacau hazeem? (not so in shock since he missed the part where the stupid boy kicked hazeem's burung)

hazeem: hazeem tak tau nama dia sapa tapi hazeem kenal dia kelas 2 (this part was a bit confusing, whether kelas 2 means darjah 2 or darjah 1 kelas nombor 2)

me:lepas tu hazeem buat apa?

hazeem: hazeem tak buat apa2. kawan2 hazeem ada dalam kelas. lepas tu nasib baik ada budak tahun 3 nampak, dia datang tolong hazeem. dia angkat hazeem pastu suruh budak tu jangan kacau hazeem.

me: hazeem bgtau cikgu tak? cikgu cakap apa?

hazeem: cikgu suruh diam

me: hah???!! apasal cikgu suruh diam???

hazeem: sebab dalam bilik guru tak boleh bising. (ok....another part of the story yg aku tak berapa paham --- mungkin cikgu suruh dia slow down his voice since it was the teachers' lounge ---- but what action yg cikgu tu amik??)

then aku bgtau hubby budak tu sepak hazeem kat bird dia --- of course, mamat tu bengang le! then dia tanya, hazeem nangis tak?
of course, aku takde la bird utk aku paham apa rasa bila disepak but i do know mesti rasa sangat senak!

eiii....anak sapa la budak tu. aku rasa cam nak je ke sekolah and gi tanya cikgu dia. tapi hari ni aku dah mintak tolong sepupu hazeem (prefect and senior darjah 6) gi tanya hazeem apa jadik sebenarnya. siapa budak tu, boleh tunggu depan sekolah (wakakaka!!!)

ooo...sekolah agama pun pandai samseng ya!
tarik kopiah tu nanti baru tau. huh!



hazeem ni tak penah terlintas dalam fikiran dia ada budak yg nakal sedemikian. sebab dia main pun takde pukul2 or rampas mainan budak lain or berebut2 dengan budak lain ke.... even dengan harith pun dia cuba sebaik mungkin not to hit harith back. but hopefully, bila terkena camni, he would know that when the world is cruel to you, you have to defend yourself. how? tu semua survival instinct. aku nak cakap pun tak gheti,.

penah dulu masa aku sekolah rendah, ada sorg budak pompuan ni tiba2 datang and menampar muka aku (reason? aku rasa dia jeles aku cun ahahaha!!!) --- ok, i was shocked! and aku membalas dengan mencubit sekuat hati pipi dia. and aku tanya, 'apasal ko tampar aku?'

dia jawab, 'saje'

itu lah dinamakan saiko!
hahahah  kesian...ada gak org kurang kasih sayang sampai cenggitu.

balik tu of cos pipi aku merah, and arwah atuk aku tanya kenapa. bila aku cerita, dia tegur aku, 'lain kali, nampak je tangan dia naik, ja pegang tangan dia kuat2. marah dia balik.'

perghh...bunyi macam senang je. mana la aku nak tau tangan dia tu naik sebab nak kasik aku penampar. ingatkan nak babai ke salam ke ...kalau aku tau awal2 lagi aku tampar dia.

that was ages ago. so i wonder how bullies have evolved and it is quite scary since mak bapak pun dah bertambah stress dan di pass pulak kat anak2 yang bakal melepaskan dengan menjadi kaki buli.
nauzubillah....

hindarkan la family aku dari org2 tak berguna ni. and semoga allah membuka hati mereka ni menjadi org islam yang lebih bagus.

amin....

1 comment:

Syahida Yep said...

iskisk...mesti senak punya la..kesian hazeem, jgn dia trauma gi sek sudah la...macam2 orang daa..