Tuesday, September 28, 2010

apa corak yang kita lakarkan?

tadi aku dgr ikim.fm. topic menarik so i continued listening, despite the hingar bingar coming from my two sons at the back of the car.

topic?
aku tak sure exactly topic nya but the discussion was on why anak2 muda zaman skrg ni cepat melatah bila menghadapi dugaan. betapa nipisnya iman mereka kadang2 org gertak pasal islam dia dah ntah ke mana2. kadang2 cakap beriya2 pasal islam tapi penampilan diri tidak menampil keperibadian seseorang muslim.

toksah nak cakap byk...kdg2 aku pun tergolong gak dlm statistik tersebut. insyaallah aku sedar kat mana kelemahan aku and aku cuba yang terbaik (fuhh..) utk jadi better. and yang penting, anak2 aku pun membesar menjadi seorang yang berani tampil kehadapan dijalan Allah ni.

kata penceramah tu, mintak maaf la aku tak kenal siapa dia, if org dulu2, sanggup berjuang kerana Islam.nak tengok jauh lagi? sahabat2 nabi sampai kan malu andai kata ajalnya diatas katil - umpama nya sahabt2 lain ajal di medan pertempuran tapi dia di tempat yang empuk selesa.

katanya lagi, berjuang dizaman skrg ni tak bermaksud kita berperang saja. if takde sebab jgn la gi bom sana sini. nanti lagi orang anti Islam. byk cara.

penulisan.
lagu.
filem.
persahabatan.

contohnya, Sheikh Hamza Yusuf, a prominent american converted to Islam when he was a teenager, he is now in his early 50s rasanya. masa incident 9/11, he was among the first to visit US President nak bagitau Islam ni bukan terrorist. and he likes to portray Islam ni as something approachable and peaceful. bukan ganas gaduh2.

tapi, if we were provoked, of course la we have to defend ourselves. kot dayus lak jadi nya.

most of us skrg are born Muslim. so ada segelintir yang cinta pada Islam agak tipis. aku pun masih berusaha menebalkan keimanan aku. alhamdulillah, jodoh aku pulak jenis yang kuat ke arah kehidupan Islam ni. moga2 hidayah tu sentiasa terbuka utk aku dan anak2 serta keluarga aku.

since aku ada 2 boys, aku sangat berharap they will be great Muslim leaders. insyaallah... so tugas aku memberi didikan sempurna towards that aim. kalau sendiri perangai jelek, mana nak anak perangai senonoh... :D bak kata org tua2, tgk la acuan nya (ye tak? )

No comments: