Thursday, May 26, 2011

berpantang a la independent mode

malas gila nak update blog tatkala aku berpantang kali ni. tapi itu tak membuatkan aku malas mengskodeng blog org lain ehehhe... pastu rajin lak menyibuk kat FB sampai sakit kepala dibuatnya sbb strain kat mata (huhuhuu....)

ramai gak yg mintak aku upload gambar amir hamzah. gambar nya dah diambik berkali2 cuma nak sambung wayar dari camera ke laptop pastu nak ekjas saiz gambar pastu nak upload dlm ni... perghh... satu lagi wabak kemalasan.

sory ya... nanti saya upload esok :-)

berpantang kali ini mengambil tempat di rumah ibu mertua ku.

why not my mom's place --- u may ask

bukan tak sudi tapi tak berkemampuan.

sebab yang pertama: amir hazeem dah bersekolah. van yg hantar ke sekolah tu lalu betul2 depan rumah ibu mertua ku. route dia tak sampai ke kawasan jalan u-thant nuh... so, rumah mak aku dah out of boundary.

sebab yang kedua: laki aku yang bekerja, sangat suka keadaan seperti hari2 biasa. kalau aku duk rumah mak aku, kena bwk baju2 kerja dia lagi. seluar la. setokin la. hanky la. pendek kata... kita maintain je la kat sini.

sebab yang ketiga: dulu aku ada maid. skrg, protes punya pasal, aku takmo amik maid. duit pun takdak. so, bila maidless, takde org nak uruskan makan minum anak2 dan laki aku. apatah lagi aku. so, bila menumpang di rumah ibu mertua ku, makan semua insyaallah terjamin. nasi ngan telur pun orait. apa2 pun hidangannya, aku bersyukur.

sebab yang keempat: amir harith pun takde org nak tengokkan. kalau kat rumah mak aku, dia sure nak berla,ri main kat padang yang luas macam padang golf tu. pastu ada skali tu, maid mak aku biarkan aje anak aku main kat luar tak berselipar. adeiii... kot tak jumpa selipar, bgtau la aku. aku leh amikkan. ini dibiarkan je, rumah tu dah la ala2 hutan rekreasi.... so, kalau kat rumah ibu mertua ku, aku leh control skit si harith kat dalam rumah. sian, dia pun berpantang.... tunggu la mak dia dah abis pantang nanti huhhu...


sebab yang kelima: sapa nak tengokkan aku? mak aku stil kerja. pastu slalu lak outstation. maid? aku dah takde maid. so, stay la aku di rumah ibu mertua ku.

walaupun aku duk sini, tapi hakikatnya aku umpama independent la.
aku duk tingkat bawah. tapi aku akan naik atas untuk mandi sbb aku lagi suka mandi di atas, bila keluar bilik air, takde la terasa cam aku menjadi bahan ujikaji KALAU ada org lain kat ruang tamu.kalau mandi kat atas, aku leh la kuar jamban ala2 selamba... pastu bersiap sebebas2nya dalam bilik sendiri. tapi atas nasihat doktor fisio prince court, setiap langkah naik tangga, aku kena kemutkan pelvic floor aku utk mengelakkan loose spare part (ahahaha!!! --- serious ni...)

bayangkan setiap step tangga.... breathe in breathe out.... so, nak sampai atas tu makan tahun gak la.

pastu, bila dah kuat sikit ni aku mandikan anak2 aku sendiri. hazeem dah quite independent. harith? pergh... mcm perang air. hamzah? of cos tugas aku la tu. nape ibu mertua ku tak buat? memula hari tu dia tolong. tapi lepas tu aku take over. takkan nak dibiarkan, dia pun sakit2 sana sini.itu pun dia dah masakkan utk aku.

so, apa yang aku pantang?

makan aku jaga. i mean, takde makan benda2 sejuk or berangin.
pastu, dah lepas 3weeks, aku start on jamu, aku amik Phytonatal Nona Roguy. not bad la. berak of cos tersangat la lawas. ikut timing lak tu ehehhe.... pastu badan pun starting to feel better... walaupun tak kuat betul2 (of cos.....)


tap yang tak bestnya, berpantang kali ni, aku tak merasa makanan best2 or mahal2 yang mak aku slalu beli. sini semua homecooked. makanan jajan aku beli sendiri. so, ikut je la budget aku. kalau kat rumah mak aku, segalanya mewah. kat sini aku makan biskut cap pingpong (sedap ok....) kalau kat rumah mak aku sure dah belasah biskut2 yang sebutan nya semua sebutan omputeh. takde la pingpong ke pongping ke...

sure la apa makanan kat sana ikut selera aku. sini, kalau selera aku nasik ngan kicap je la. gulai kuning skali skala je aku lalu. itu selera laki aku....

huhuhuu....

itu la cerita berpantang aku. wpun aku independent, tapi kain baju still maid ibu mertua ku yg buatkan. takpe la... dulu maid aku pun aku tinggalkan aje kat rumah ibu mertua ku. semua kerja dia buatkan. maid aku yg tu sgt tip top. dah lepas 4 tahun lari jugak... kena tipu ngan jantan indon. adeiii la....

nanti aku update gambar amir hamzah ya....

2 comments:

Syahida said...

MekJa, macam2 cerita daa...paling aku suka 'loose spare part' hahahaha FYI, aku pun prnh berpantang ala independent style..seingat aku, tak prnh lagi merasa berpantang ala dependent style..mmg cukup 3-4 hari bersalin, bby dan anak2 dah kumandikan sendiri...tapi takpe Ja, kita kan wanita2 kuat...eceh!

ja amran said...

syidah, ko pun kira payah gak sbb parents kat subang. perghh independent beb...