Wednesday, September 7, 2011

sayang anak

sapa tak sayang anak. dan macam2 ragam cara org tunjuk cara 'sayang' anak nih...

apa2 pun, Islam dah ada cara nak didik anak, kita just folo je, insyaallah, semoga mereka terbentuk menjadi orang yang beriman. bukan apa, bila dah beriman ni, kita tua nanti senang, dah mati pun lagi senang. pastu kurang la sikit org nak buat jahat kat dunia ni sebab kita dah terap perasaan takut dengan azab Allah. kalau budak2 kurang kasih sayang ni selalu masa kecik tak nampak, bila dah besar baru la terserlah, tapi dah terlambat nak repair. buleh repair, tapi susah. ada yang langsung takleh repair.

enuf melalut, sebenarnya aku nak quote kata2 sorg kawan kat fb ni, which aku rasa cukup terharu...

"Jauhny diri drp menjad Ummi yg baik. Banyaknya kelemahan dan kesilapan dlm mengurus anak2. Pohon hidayah Allah utk bantu diriku yg sgt dhaif,sgt jahil dan sgt lemah..

Anak bukan hak mutlaqku.dipinjamkan Allah sbg penyerii hidup.dtgnya bers...
ama amanah besar yg perlu dilaksana.

Saban har aku tertanya -- mampukah aku menunaikan amanah ini dgn baik? Allah,bantula hamba..tampungi kekuranganku,tetapkanlah kekuatanku,tingkatkanlah kesabaranku..

Jgn sekali2 ya Allah,Engkau benarkan hamba menyayangi mereka mengatasi kasih sygku kpdMu, rasulMu dan agamaMu.
."
mana letaknya aku? cukup ke didikan aku beri kepada anak2 aku? jauh dari cukup, aku sendiri pun still meraba2... ya allah, tunjukkanlah kami jalan yang benar...jauhi kami dari api neraka mu, ampunkan dosa2 kami dan kau permudahkan amal ibadat kami ke arah syurga mu.
dan aku selalu gak berdoa, allah panjangkan hayat aku dan suami, supaya kami dapat membesarkan budak2 ni sampai berdikari. kalau tak, hopefully Allah menjaga mereka sebaik mungkin. sesungguhnya mereka hanya 'pinjaman' dari Allah....


No comments: