Sunday, June 27, 2010

dulu aku bercita-cita

just before i was accepted to do my a-levels in PPP/ITM, aku rasa aku antara remaja yg bercita2 tinggi menggunung. aku nak jadi arkitek.

masa tu mak aku cantas cita2 aku, 'tak payah la, arkitek keje teruk. long hours. tak sesuai utk pompuan'

phrettt.... takpe. aku nak gi oversea. atleast bior aku ada pengalaman duk kat UK.

aku pegi buat a-level under JPA.

skali bila tiba time nak pegi first year, recession la pulop..!! ramai member2 aku frust menonggeng. sampai drebar teksi tukar nama PPP jadi TPP = Tak Pegi-Pegi (kurang asam tul...)

masa tu lagu 'i believe i can fly' R Kelly mmg la menyakitkan jiwa dan perasaan.

so, aku end up with a just average degree kat ITM. phretttt.... kempes lagi belon harapan ku.

lepas tu aku nye result kira antara yg best.so aku apply jadik consultant ngan satu international firm. tak fly takpe la, janji aku nye resume keje best, gaji pun should follow suit. aku dpt keje tu. masa memula gaji aku cuma rm1050 (macam gaji kuli kan kan kan...) tapi aku tgk tempat lain pun about the same for profession aku. so aku masuk keje dgn harapan utk satu hari aku jadi partner ke (kuang kuang kuang).

memula tu boss aku tak minat kat aku, ye la keje kat international firm, pakai tudung tu kira antara jarang2 berlaku la. melayu pun jarang2 kat situ. aku n member aku dpt, well...dia dpt dulu pastu dia tolong rekomen aku. after sebulan dua baru bos aku nampak kredibiliti aku. dia suka sebab aku pandai sebenarnya, takle nampak blur cam muka aku masa tu.

aku pun start dapat case best2. bonus n increment pun best.

pastu aku nak kawen. aku mintak tukar department, hopefully aku takyah lagi gi inspect tanah2 ladang ke, tanah2 kosong ke, tanah terbiar ke, kilang2 ke... bos aku frust. tapi dia kasik gak aku transfer.

bila dah transfer aku rupa2 mintak transfer masuk mulut buaya. aduh...! politik ofis sangat menyakit kan hati. aku ni agak bebal bab2 'kipas-mengkipas' ni. so, phretttt..... harapan aku utk promotion dan increment or bonus yg best started to crumble. dah kawen aku beranak lak.... Allah kasik aku rezeki anak yg sihat n hensem. tapi bab keje, aku semakin down. ye la, bila dah ada anak mana aku nak keje sampai malam. or keje weekend. or wat balik keje ke umah. and sometimes anak aku sakit aku kena cuti. so, tahun tu bonus aku skit....tambah sikit.

aku frust.

pastu aku lak mulut tak gheti nak diam. if aku tak puas hati ngan bos aku gi sound dia lak (apa ke dol la...) dah mat saleh tu tak suka aku. lepas tu aku dah boring so aku resign.

phretttt.... abis cita2 aku.

so skrg aku fulltime housewife. aku ada try a few businesses tapi lom ada yg sangkut. skrg i am taking a breather sebab aku rasa penat. aku duk tiup belon tapi angin asyik kuar je. so, aku nak a break. aku tak nak makan kit kat. i just need a break.

frust?? memang la. tapi sebenarnya aku suka spend time ngan anak2 aku. aku hands on dlm mengajar diorg. penat dan frust tu aku akan deal satu hari nanti. aku tau aku akan jumpa jackpot aku tapi aku tak tau kat mana lagi. so aku just need to keep looking.

dulu aku bercita-cita, skrg aku nak berangan dulu.



semua benda magik start with berangan-angan eheheheh....

5 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Khairani Bahaudin said...

Faham sesangat...x pe sis. ani dulu pun belajar chemical engineering,dah dapat keje best, semua pun best tapi sebab dapat anak hensem2 (hihihi ;)) takut nak suruh orang lain jaga takut kena dera, resign dan jaga sendiri memang puas hati. now happy sesangat x heran pun apa org mau cakap, janji family bahagia. Hope you will find the right bisnes yang boleh dibuat dari rumah, so x boring sangat,,,( bila masa2 boring datang la..:D)

Nuraizah@Yong said...

Don't stop believin' Ja!

Insya-Allah rezeki untuk ko sekeluarga akan sampai satu hari nanti. AMIN!

Syahida said...

Ja, the 'jackpot' is actually already RIGHT in front of u...anak2 ko/hero ko yang hensem tu la JACKPOT nya...treasure the moments while u still can. Nonetheless, searching for something to kill the time (plus earning some $$$) while enjoying being a mummy wud be a BONUS!

ja amran said...

thanks korang. mmg anak2 ni la jackpot yg paling berharga. kalau pun aku berkerja, masa tu takleh diganti. and alhamdulillah wpun takleh bermewah tapi nak hidup boleh la eheheh.

cuma bila boring menjelma, waduh waduh...