Wednesday, June 25, 2008

ini lah negara ku

orang kata... jgn komplen byk2... tak berkat idup
so, aku pun try le komplen skali pastu aku diam... kadang2 2-3 kali... pastu aku diam aa

komplen pasal apa?
pasal apa2 je yang kena mengena ngan idup aku (kengkadang idup org lain)
heheh
tapi kengkadang tu ada benda yg aku try taknak komplen sebab if aku komplen tak kemana, unless aku sendiri carik solutionnya. tapi dah lama aku pendam ni aku rasa bukan tahap komplen lagi dah, sebab komplen pun tak guna
ni aku nak maki hamun je

pagi tadi aku ada RM50 je dlm wallet... aku kena isi minyak. tak nak le pakai kredit kad sebab interest dah mahal kan?
so aku isi le RM30 shell ke dalam wira 1.5 aku.
pergh.... tak sampai pun satu bar!!!
macam mati pucuk je aku tgk meter tu naik...

dah tu pulak... dari mrr2 aku nak ke spa aku
sepanjang laluan aku byk construction
lubang kat jalan toksah cakap la
ini bukan lobang yg boleh elak... mcmana aku nak elak? ke kiri motor... ke kanan lori
nak tak nak kena la redah lobang tu... gedegang!!!
lagi satu jenis developer/kontraktor yg korek jalan start dari kiri ke kanan jalan... stret je....
mcmana nak elak? rempuh je la... gedegang lagi!!!!

itu belum masuk bab paku yg buat tayar aku pancit 2-3 kali..!!
nasib baik kos tampal baru beberapa hinggit.

itu lah negara aku...
aku support kereta nasional (cewah.. padahal murah)
tapi quality tak boleh tahannya 'kelas'
kena lak hari2 rempuh jalan2 kerajaan yg berlobang dan berlopak
longgar gegar kereta aku

so... ini masalah sapa?
nak try save minyak... tapi kereta nasional memang pelahap minyak compare ngan kereta2 mahal
pikap takde... kena tekan lebih... lebih la minyak tu
kalau aku boleh kencing dlm tong minyak tuh... mmg aku buat... siap suh anak aku skali kencing

pastu rata2 barang mahal skarang. ini baru prelim
standby le utk tsunami effect nanti

bab aku berniaga lak
aku nak pinjam duit kerajaan, yg duk gegar2 kata nak tolong bumi buat bisnes
mmg gegar je la lebih
dah masuk 7 bulan
loan aku tak setle2 lagi
dah berkali2 aku gi menapak kat bangunan sme tu (eh tersebut lak)
pun tak setle2 lagi
dah la kena bayar semua sendiri - loye, insuran
itu loan start-up
skrg aku dah lebih dari start-up
dah byk brg aku gadai
if, org yg mmg takde apa2 nak start bisnes based on janji2 kerajaan... aku tak tau macamana nasib org2 tu???

itu lah negara aku....
aku byk ikhtiar utk survive mcm2

ubah cara idup?
aku ubah
carik penyelesaian lain?
aku carik
tapi kenapa aku tersepit lagi?
bukan aku menyepitkan diri aku
tapi aku tersepit sebab aku percayakan kerajaan
aku berharap pada kerajaan

salah ke aku?

5 comments:

kung tau said...

sabar ja.. aku dapat bayangkan ayat² yang ngko tulis tu dalam bentuk kata² yang keluar dari mulut ngko.. peh.. mesti tersembor air liur..
bab mati pucuk tu aku tak tahan baca.. ngilu siot..
sekarang ni orang jujur brapa kerat sangat yang berjaya.. orang yang x jujur je makin banyak berjaya.. biar le.. tuhan maha adil.. dia tak bagi kat dunia, dia kasi kat akhirat.. dia tak bagi masa muda, dia bagi masa tua..
selagi bleh tahan, tahan.. kalau dah tak bleh tahan, tanya blongos, dia tau apa nak buat.. khakhakha.. lawak sket.. :)
bila kita berada dibawah, usaha lah untuk berada diatas.. tapi bila kita udah berada diatas, jangan sekali² lupa camne pedihnye bila berada dibawah.. ni bukan lawak.. :)
bab jalanraya pulak, kalau nampak construction kat depan, cepat² selokan kereta.. aku buat camtu.. pegi mampos lah kereta blakang nak hon ke up lampu ke.. abis tinggi aku tunjuk jari tengah kat side mirror.. kalau dorang himpit aku, aku himpit dorang.. dorang try nak cium kereta aku, aku tekan brek.. kalau gedegang, aku kluar bawak stereng lok.. kalau dorang bawak keluar pistol, aku buat² pengsan.. ni lawak.. :p
panjang jugak komen aku..

Arin said...

ja: panjang nye laki aku kasik komen..aku naik mengah nak membaca!

ja amran said...

uish... syahdu lak aku baca khidmat nasihat si azwar ni... rin, aku tak sangka 'panjang' sungguh komennye.

Gazza said...

waa.... ini first time aku bace komen sepanjang ni.... mmg panjang... caya la azwa..salute.. mcm pakar motivasi... tapi mmg betul pon ape ko ckp... tak pe ja... truskan usaha ko mempertahankan spa ko.... satu hari nanti pasti berjaya....

Arin said...

sila ke blog aku..ko di tag oleh aku!